نسل جدید ماهواره های نامرئی استارلینک!

نسل بعدی ماهواره‌های استارلینک با چشم غیرمسلح قابل دیدن نخواهد بود.

نسل بعدی ماهواره‌های استارلینک نور کمتری را از خورشید بازتاب خواهند داد تا اختلالی در فعالیت‌های رصدی اخترشناسان به وجود نیاید.
 

۱۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

ارتقای سیستم‌های استارلینک می‌تواند ماهواره‌ های این شرکت را در برابر چشم غیرمسلح نامرئی کند. اسپیس ایکس می‌گوید با همکاری اخترشناسان در حال کار روی نسل بعدی تجهیزات ماهواره‌ای خود است تا از تاثیر مجموعه عظیم ماهواره‌های این شرکت بر فعالیت‌های اخترشناسان بکاهد.

اسپیس ایکس می‌گوید تغییراتی را در نسل دوم ماهواره‌های استارلینک اعمال می‌کند که از مداخله با فعالیت‌های اخترشناسان جلوگیری خواهد کرد. اگر ادعاهای این شرکت درست باشد، این ماهواره‌ها در ارتفاع استاندارد خود از دید غیرمسلح ناپدید خواهند شد.در اسنادی که به‌صورت عمومی از سوی اسپیس ایکس منتشر شده، به تدابیر جدیدی برای کاهش اثر ماهواره‌های استارلینک بر فعالیت‌های رصدی اشاره شده است. این تغییر از آن جهت اهمیت دارد که ایلان ماسک اخیرا گفته بود انتظار می‌رود که این شرکت در ۱۸ ماه آینده تعداد ماهواره‌های فعال خود را به بیش از ۴۲۰۰ عدد برساند. آن‌ها فعلا ۲۳۰۰ ماهواره در مدار دارند، اما مجوز ارسال ۳۰ هزار ماهواره دیگر را دریافت کرده‌اند.

ماهواره‌ های استارلینک مانع از فعالیت‌های رصدی نمی‌شوند

اسپیس ایکس می‌گوید در چند وقت اخیر در حال همکاری با اخترشناسان بوده تا عناصر جدیدی بسازد که بازتاب نور خورشید از ماهواره‌ها به زمین را کاهش دهد. این شرکت می‌گوید ماهواره‌های استارلینک معمولا در ساعات اولیه پس از گرگ و میش دیده می‌شوند که دقیقا مصادف با زمان رصد دنباله‌دارها و سیارک‌های نزدیک زمین است. ناسا قبلا هشدار داده بود که این ماهواره‌ها می‌توانند بر توانایی‌های این سازمان در تشخیص سیارک‌های خطرناک اثر منفی بگذارند.

این شرکت فضایی خصوصی قبلا سعی کرده بود روی ماهواره‌های خود آفتاب‌گیر بگذارد. ولی می‌گوید با این روش جلوی لینک‌های لیزری هم گرفته می‌شود. این آفتاب‌گیرها همچنین اصطکاک جوی بالایی ایجاد می‌کنند که نیاز به سوخت بیشتر برای تداوم حرکت در مدار را افزایش می‌دهد.

اسپیس ایکس اکنون یک نوار آینه‌ای روی ماهواره‌ها قرار داده که بخش عمده نور خورشید را پخش می‌کند و این نور دیگر به اندازه قبل متمرکز و از روی زمین قابل مشاهده نیست. این سازوکار ظاهرا می‌تواند نور بازتابی از خورشید را تا بیش از ۱۰برابر نسبت به ماهواره‌های فعلی کاهش دهد. به‌علاوه قرار است از مواد تیره‌تری روی ماهواره‌ها استفاده شود تا نور را کمتر بازتاب بدهند.

این شرکت همچنین می‌گوید در زمان‌های خاصی از روز ماهواره‌ های استارلینک ۲.۰ را از نور خورشید دور می‌کند و اگرچه این کار باعث کاهش انرژی باقی مانده در ماهواره‌ها می‌شود، اما انعکانس نور توسط آن‌ها را کم می‌کند.

اشتراک گذاری مطلب

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email

آدرس ما در فضای مجازی