هاست

هاست و سرور چه تعریفی دارد؟

هاست به سرور و یا یک کامپیوتری می گویند که بتواند تمامی فایل هایی که در وب سایت ما قرار می گیرد را ذخیره سازی نماید، که می تواند شامل عکس، css و یا هر نوع فایل دیگری که در وب سایت ما قرار دارد باشد.

بطور کلی زمانی که قصد ایجاد یک وب سایت برای مقاصد مختلف خود دارید که توسط دیگران قابل دیدن باشد، باید اصطلاحا وب سایت شما روی یک سرویس دهنده میزبان قرار گیرد.

لازم به ذکر می باشد که حتی کامپیوتر های شخصی شما هم می تواند به صورت یک سرویس دهنده راه اندازی گردند، اما باید به یک نکته توجه داشت که اگر قصد دارید سایت شما بازدید کننده بالایی داشته باشد، اینکار منطقی به نظر نمی رسد، زیرا برای اینکه وب سایت شما در اینترنت در دسترس باشد، لازم می باشد که کامپیوتر شما بطور مداوم روشن بماند و به اینترنت متصل باشد.

در غیر اینصورت دیگر کسی قادر به دیدن وب سایت شما نمی باشد. دلیل دیگر آن این می باشد که اگر به نرم افزار هایی که به راه اندازی سرور مربوط می باشد آشنایی نداشته باشید، اینکار بسیار سخت و دشوار می باشد و همچنین نگهداری آن وقت و انرژی زیادی را صرف می کند.
به همین دلایل می باشد که افراد و سازمانهایی که به وب سایت نیاز دارند، به شرکتهای ارائه دهنده میزبانی مراجعه می کنند.

معمولا شرکت های ارائه دهنده خدمات  مجهزترین Datacenter ها را دارا می باشند و همچنین به صورت 24 ساعته برق به سرور ها متصل می باشد و اینترنت اینطور شرکت ها قطعی ندارد، اگر چه هاستی که تهیه می کنید هرچند فضای کمی داشته باشد ولی یک تیم متخصص بصورت 24 ساعته تلاش بر این دارند که مشکلی بوجود نیاید.
در اکثر موارد، یک سرور ، فضای Hard خود را به فضاهای کوچک تری تقسیم کرده و آن را با هزینه کمتر در اختیار افراد مختلف قرار می دهد. در این حالت از چندین سایت تا چند صد سایت از سرور ارائه دهنده به صورت مشترک استفاده می کنند.

هاست و سرور

سرور

سرورها در واقع کامپیوترهای همیشه روشن هستند که به کامپیوترهای دیگر که تحت یک شبکه اند سرویس ارائه می دهد.

بصورت کلی دو دسته بندی وجود دارد:

سرور: کامپیوتری که سرویس می دهد.
کلاینت: سیستمی که سرویس می گیرد.
زمانی که در اینترنت به جستجوی مطلبی می گردیم و یا از خدمات اینترنت استفاده می کنیم در واقع در نقش کلاینت یا همان سرویس گیرنده عمل می کنیم و سیستمی که در آن سوی دیگر شبکه به ما خدمات ارائه می دهد، سرویس دهنده و یا همان سرور می باشد.

از آنجایی که این سرویس دهنده ها یا همان سرور ها باید همیشه روشن باشد، محلهایی را برای نگهداری این سرورها ایجاد می کنند، که به آن دیتا سنتر می گویند، که با تمرکز بر روی کیفیت شبکه و پشتیبانی قطعات و نرم افزارهای مورد نیاز، بصورت تخصصی شرایط را برای میزبانی وب و استفاده از سرورها به دور از مشکلات و مسائل متعدد پیرامون آن فراهم آورند.

بنابراین دیتاسنتر محلی است که صدها و یا هزاران سرور را در رک ها ( rack )، کیج ها ( Cage ) و اتاق های مختلف جای می دهد.

ساختمان دیتاسنتر از بخش های مختلفی مانند اتاق کنترل، اتاق سرور، ژانراتورها، تاسیسات خنک سازی، انبار سخت افزار، اتاق UPS و Battery backup، اتاق نگه داری از وسایل اطفای حریق و اتاق مدیریت شبکه تشکیل می شود، هر چند که با توجه به نیازها، طراحی و امکانات و زیرساخت برای هر مرکز داده کاملا می تواند متفاوت باشد.